USS Illinois je jméno, které v historii amerického loďstva nesly tři lodě z nichž každá má svůj jedinečný příběh. Všechny to byly impozantní plavidla které měly za úkol zasáhnout do historie. První je predreadnought z roku 1898, postavený v Newport News ve Virginii.
Tato USS Illinois byla první loď třídy tří bitevních lodí o nosnosti 11 565 tun. Byla uvedena do provozu v září 1901.
Technické parametry
Výtlak: 11 565 tun
Délka: 114,4 m
Šířka: 22,0 m
Ponor: 7,3 m
Pohon: Parní stroje s trojčitou expanzí, 8 kotlů, 2 lodní šrouby
Rychlost: 16 uzlů (30 km/h)
Posádka: přibližně 660 mužů
Výzbroj
4 × 330mm (13palcové) dělo v dvoudělových věžích
14 × 152mm (6palcových) děl
16 × 76mm (3palcových) děl
6 × 37mm kanónů
4 × torpédomety
Jedním z jejích prvních úkolů bylo otestovat nově vybudovaný plovoucí suchý dok na námořní základně v New Orleans v Louisianě. V dubnu a květnu 1902 přeplula přes Atlantik, aby navštívila evropské přístavy, ale musela být opravena v Anglii poté, co 14. července náhodně přistála v norské Christianě (Oslo). Illinois poté pokračovala ve svých povinnostech evropské eskadry, včetně cesty ve Středozemním moři, než se na začátku roku 1903 vrátila do Spojených států. Poté se účastnila pravidelných operací flotily v západním Atlantiku a v oblasti Karibiku.
Kýl USS Illinois byl položen 10. února 1897 v loděnici Newport News Shipbuilding v Newport News ve Virginii. Loď byla spuštěna na vodu 4. října 1898 a do služby vstoupila 16. září 1901 pod velením kapitána George A. Converseho.
Loď byla součástí třídy Illinois, která zahrnovala také USS Alabama (BB-8) a USS Wisconsin (BB-9). Tyto lodě byly navrženy jako součást snahy modernizovat a posílit americké námořnictvo, aby mohlo čelit tehdejším námořním velmocím, především Británii a Německu.
V prosinci 1907 Illinois vyrazila z Hampton Roads ve Virginii, aby zahájila plavbu po Jižní Americe. Jednalo se o první úsek světové plavby „Velké bílé flotily“. Ve společnosti většiny bitevních lodí amerického námořnictva dorazila do Kalifornie na jaře 1908 a toho léta překročila Pacifik do Austrálie a Asie. Během zbytku roku 1908 a prvních týdnů roku 1909 proplula Indickým oceánem, Suezským průplavem, Středozemním mořem a Atlantikem a v únoru 1909 dorazila zpět na Hampton Roads. O několik měsíců později bylo Illinois vyřazena z provozu a prošla velkou modernizací a získala nové „ klecové“ stožáry a modernější vybavení.
Po více než dvou letech v loděnici a v záloze se Illinois vrátila do aktivní služby v roce 1912. V letech 1913 a 1914 opět odplula do Evropy na cvičné plavby a poté, co Spojené státy vstoupily do první světové války v dubnu 1917, byla stažena pro výcvik nových námořních kadetů. USS Illinois byla umístěna do rezervy ve Philadelphii v Pensylvánii v roce 1919. Vzhledem k číslu trupu BB-7 v červenci 1920 se příští rok stala cvičnou lodí pro námořní milici státu New York a v roce 1922 byla převedena na „neklasifikovaný“ stav. Následně odzbrojena a přeměněna na plovoucí zbrojnici, Illinois pokračoval ve službě námořní rezervy přes dvacátá léta a třicátá léta. V lednu 1941 byla přejmenována na Prairie State (IX-15). Stará loď sloužila během druhé světové války jako výcviková škola pro praporčíky v New Yorku a po válce tam byla držena, aby poskytovala ubytování pro námořní rezervisty. USS Prairie State byla vyškrtnuta ze seznamu námořnictva v březnu 1956 a prodána k sešrotování o několik měsíců později.
(redakce)
foto: US Navy