Fregata Sthandart: Loď Jeho Císařského Veličenstva Petra I. Velikého

Fregata Shtandart byla první válečnou lodí postavenou na příkaz cara Petra I. Velikého. Tento symbol začátků ruského carského námořnictva odstartoval éru, kdy se Rusko začalo profilovat jako námořní velmoc. Shtandart byla víc než jen válečná loď – byla ztělesněním carovy vize moderního státu s přístupem k moři, a její příběh je neodmyslitelně spjat s historickými událostmi, které formovaly Rusko na začátku 18. století.

Zrod fregaty Shtandart

Kýl fregaty Shtandart byl položen 24. dubna 1703 v loděnici Olonetsky poblíž města Olonec na základě výnosu cara Petra I. Samotnou stavbu vedl nizozemský loďař Vybe Gerens, přičemž car Petr osobně dohlížel na její realizaci. Petr Veliký si osvojil techniky stavby lodí během své slavné cesty po západní Evropě v letech 1697–1698, kdy pracoval jako obyčejný tesař v nizozemských loděnicích. Své znalosti poté využil při stavbě ruského námořnictva.

Shtandart, pojmenovaný podle carského praporu, byl postaven jako třístěžňová fregata s výtlakem 200 tun. Loď měla délku asi 25 metrů a šířku 7 metrů, byla vybavena 28 děly různé ráže a nesla posádku o přibližně 120 mužích. Konstrukce byla inspirována tehdejšími západoevropskými válečnými loděmi a její stavba trvala necelých šest měsíců. Loď byla postavena za pouhých pět měsíců, což dokládá nejen efektivitu nizozemských loďařů, ale i zapojení samotného cara, který se stavbě věnoval osobně.

První plavba a kapitán „Petr Michajlov“

Shtandart poprvé vyplula na moře v září roku 1703 na trase z Olonce do Petrohradu, kde měla být pokřtěna. Na své první plavbě měla zajímavého kapitána – samotného Petra Velikého, který se však plavil pod pseudonymem Petr Michajlov, aby mohl být mezi námořníky považován za jednoho z nich. Císař Petr byl duší námořník a třeba i proto měl ve své kajutě kompas zavěšeného zavěšený na stropě aby když se probudil mohl ze své houpací sítě, zkontrolovat kurz lodi.

Služba a smutný konec

Shtandart hrál klíčovou roli během obrany nově založeného Petrohradu (dnes Sankt Petěrburg) před švédským námořnictvem během Velké severní války (1700–1721). Švédsko, které v té době dominovalo Baltskému moři, se snažilo zabránit Rusku v budování námořní základny v oblasti Něvy. V roce 1704, pouhý rok po spuštění Shtandartu na vodu, se fregata aktivně podílela na obraně města proti švédským útokům.

Shtandart spolu s několika dalšími loděmi blokoval švédské lodě při pokusu o útok na Petrohrad. Díky statečnosti posádky a dovednostem ruských námořníků byla švédská flotila odražena. Úspěch této obrany výrazně přispěl k upevnění ruské pozice v oblasti Baltského moře a umožnil další rozvoj Petrohradu jako strategického přístavu.

Loď sloužila i ve třetí severní válce a 16 let byla vlajkovou lodí ruského námořnictva. Poté, co byla v roce 1719 vyřazena, zůstala v Kronverském kanálu za Petropavlskou pevností v Petrohradě. V roce 1727 císařovnou Kateřinou I. určena k modernizaci a že se vrátí do služby, jenže o rok později, když měly začít práce byl trup lodi tak zchátralý, že se při zvedání rozbil na kusy.

Bylo rozhodnuto o stavbě nové fregaty podle původních plánů, avšak tento projekt nebyl nikdy realizován. Příkaz císařovny ke znovuvytvoření fregaty byl splněn až o několik staletí později, kdy vznikla její replika.

Dědictví a symbol

Fregata Shtandart nebyla pouze lodí, ale symbolem ambicí a vizionářství Petra I. Velikého. Přestože její existence byla poměrně krátká, její odkaz přetrvává dodnes jako připomínka začátků ruského námořnictva a odhodlání jednoho vládce změnit osud své země. Moderní replika Shtandartu, postavená v roce 1999, nám umožňuje nahlédnout do historie a připomíná nám slavné dny, kdy se Rusko poprvé vydalo dobývat světové oceány..

Jméno Shtandart zůstalo hluboce zakořeněno v ruské historii. Od první fregaty z roku 1703 až po královské jachty carů v následujících stoletích, až do ruské revoluce v roce 1917, bylo toto jméno spojeno se symbolem ruské námořní síly. Současná replika fregaty, postavená podle původních plánů, slouží jako památka na počátky ruského námořnictva a na odvážné vize cara Petra Velikého.

(redakce)

foto: You tube

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident
Lexie Ayers
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

The most complete solution for web publishing

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Podobné články