Putování po Sudetech – Velikonoční zvyky v Krušnohoří a Českém středohoří

Sudety jsou doposud nezhojená rána v české historii. Stále jsou znát hranice tohoto území, které, i když nejsou na mapě, jsou stále patrné ve skladbě obyvatelstva, jeho mentalitě a chování. Území, ke kterému noví obyvatelé doposud nenalezli vztah, nezapustili zde kořeny. S německy mluvícím obyvatelstvem odešel místní folklór a tradice vznikající po staletí.

Před časem jsme si povídali o vánočních zvycích na naší straně Krušných hor. Tyto zvyky byly poznamenány způsobem života místních horalů, kteří žili chudě a skromně, díky místním podmínkám, které nedovolovaly rozvoj zemědělství. Navíc útlum a postupný zánik hornictví v Krušnohoří byla další rána pro místní obyvatele. To přispělo k rozvoji nejen řemesel, ale i různých specifických zvyků.

Dnes se budeme věnovat Velikonocům.

O Velikonocích byl v Krušných horách a Českém středohoří ještě sníh. Jen do údolí se dralo jaro a dávalo najevou svou přítomnost. Sníh tál pod náporem slunečního tepla a voda z něj naplňovala potůčky a studánky. Ptáci začali svůj koncert a lesem, sady i loukami a chudými políčky znělo jejich štěbetání. Na sluncem odkrytých místech se objevovaly první sněženky a další raně jarní květiny. Hluboce věřící horalé se chystají k oslavám pro ně nejdůležitějších svátků.

V Krušnohoří je během Velikonoc stejně jako na Vánoce rozšířená tradice používání místních řezbářských výtvorů a hraček v podobě kouřících panáčků, andělíčků a dalších figurek, které si místní lidí vystavovali doma a do oken.

O Velikonocích se na stole objevovaly i pokrmy z králičího, skopového a také drůbežího masa, které bylo vysvěcené, doplněné o Velikonoční chléb a pokrm zvaný „Hefezop“ který u nás známe jako vánočku.

Velikonoce byly pro hluboce věřící německy hovořící obyvatele Krušných hor a severní části Českého středohoří velmi důležité svátky. Dokonce snad důležitější než samotné Vánoce. Vychází to z křesťanské podstaty oslav tohoto svátku, do kterého se samozřejmě, jak je v našich krajích zvykem, zamotala trocha pohanského ducha. Velikonoce byly a jsou oslavou smrti a vzkříšení. Ježíš Kristus byl v pátek ukřižován a zemřel, aby smyl hříchy světa svou krví. Dle křesťanské věrouky sestoupil do pekel, aby osvobodil duše zde uvězněné. Následně v neděli vstal z mrtvých a navštívil své učedníky. Tato symbolika vítězství nad smrtí a zmarem je náplň Velikonočních svátků. Tak ji také původní obyvatelé Sudet vnímali.

Místní zvyky byly tedy poněkud jiné, než v samotných Čechách. Například pomlázka. Tento slovanský pohanský symbol plodnosti děti v Sudetech moc neznaly. Zato zde byl známý velikonoční zajíček.

Velikonoční zajíček má původ ze dvou směrů. Jeden, ten původnější, je odkaz na germánskou bohyni plodnosti Ostaru. Z jejího jména je odvozeno slovo Easter, anglický název křesťanských Velikonoc. Podle legendy bohyně Ostara proměnila zmrzlého ptáčka v zajíce a tím mu zachovala život. On pak z vděčnosti každé jaro kladl vejce jako pták. Proto děti v Sudetech malovaná vajíčka s nejrůznějšími dobrotami hledaly buď na zahradách nebo v přírodě, kam je měl velikonoční zajíček naklást.

Velikonoční zajíček, Osterhase, je ale dle východořímské tradice i obrazem Krista, proto se byl křesťanstvím akceptován.

Zvyk s velikonočním zajíčkem jakožto nositel vajec, se do končin českého pohraničí dostal v 17. století, Tento zvyk pochází od Rýna a také Sárska. Mezi dětmi byl velice oblíben. Rodiče v zahradách a v domech vytvářeli hnízda z vrbového proutí vystlaná mechem, do nich vkládali malované vejce.

Nedělní velikonoční vejce byly symbolem spojení víry s půdou. Jejich skořápky se vkládaly do hlíny na poli stejně jako jívové křížky. Pole se vykrápěla svěcenou vodou, aby byla ochráněna od temných sil a mohla vydat úrodu.

V Krušnohoří a Českém středohoří začínaly Velikonoce dnem Palmsontag tj. Květná neděle. Připomínal se tím příjezd Ježíše do Jeruzaléma. Tímto začíná Pašijový týden. U nás v Evropě nahrazují palmové listy kočičky, vrby jívy, které se světí v kostelích právě o Květné neděli.

Jedna z tradic spočívala v tom, že: „Ten jenž spolyká tři svěcené kočičky, ten jest chráněn před bolestmi krčními.“

Místní horalé svazovali tři proutky těchto svěcených kočiček v kříž a zastrkávali jej do rohu svých políček na ochranu proti krupobitím.

Ale nebyly to jen zvyky tak vážné a s magickým podtextem. Byly i žertovné. Takže třeba ten jenž o Květné neděli vstane poslední z postele ten jest nazýván „Palmesel“ neboli Palmový osel.

Zajímaví zvyky byly třeba mezi kopci severní části Českého středohoří. Místní krajina byla rovněž drsná, ale ne tolik jako Krušné hory. A tak se zde lidé mohli živit více zemědělstvím, než řemesly jako v Krušnohoří.

Místní povětrnostní podmínky umožňovali ovocnářství a pastevectví. Ovocnářství zdejší obyvatele velice proslavilo a tak ještě před válkou bylo místní sušené ovoce sváženo k Labi, odkud jej lodě dopravovali až do Hamburku.

I zde se hledaly velikonoční vajíčka od zajíčka. Ale býval tu například zvyk, že o Pašijové středě docházelo k honění Jidáše. Byl to velmi důležitý zvyk.

Z dochovaných záznamů se můžeme dočíst, že:

„Jakmile skončí školní bohoslužba trojím zazvoněním, vyrazí ze školy Jidáš v červené vestě a za ním se ženou školní děti. O roli Jidáše se losuje losem, neboť Jidášem nechce nikdo být neboť zradil Ježíše.“

O Zeleném čtvrtku pak obcházely děti po vsi s klapáním neboť nastal čas kdy se nezvonilo na kostelní zvony, jelikož dle tradovaných pověstí odlétly do Říma. A vrátí se až o Pašijové neděli.

Zelený čtvrtek nese svůj název dle toho, že v tento den se musí sníst něco zeleného, třeba polévku z prvních jarních bylinek ze zahrádky.

Velký pátek, v tento den drží se přísný půst. Lidé pospíchají navštívit Ježížův hrob, jenž bývá upraven v kostele.

O tomto dni obcházejí chlapci s klapáním po vsi dům od domu a bývají obdarováni.

V tento den nikdo nepracuje v polích ani zahradách. Nic se neprodává ani z domu nepůjčuje.

O Bílé sobotě ještě před svítáním chodí se dívky nahé umývat do potoků aby měly čistou pleť a byly zdravé. V kostelích se pak večer světil oheň a voda. O Bílé sobotě se pálil Jidáš a třáslo se ovocnými stromy aby měly hojnost zdravého ovoce.

K místním zvykům také patřilo klepání na úly aby včely pilně med nosily a byly zdravé. Ten, kdo nechtěl aby ho bolely zuby, musel pojíst stéblo trávy a kdo se chtěl uchránit bolestí zad musel zase pohnout něčím těžkým.

Mezi původní magické zvyky také patřilo pálení větvičky lísky a uhlíky z tohoto ohně se dávaly s kočičkami za trámy proti blesku. Svěcenou vodou se pak vykrápěly ovocné stromy a chlévy, což bylo velmi důležité vzhledem k charakteru obživy.

V domácnostech dívky a ženy malovaly vejce, pekly Velikonoční chléb a dokončovaly velikonoční úklid.

V sobotním pozdním odpoledni se všichni lidé účastní v kostelích Vzkříšení „Auferstehung“. Poté zní slavnostní petardy a výstřely ze všeho možného což zřejmě souviselo se zvykem zapalovat ohně, které očisťovaly krajinu od smrti a zimy. Tento zvyk je dnes známý spíše ze svátku Beltine (pálení čarodějnic).

V záznamech je hodně odkazů na zvyky se svěcenou vodou. Jak důležitá je voda pro náš život to všichni dobře víme. Právě voda měla ve víře křesťanské a v tradici sudetských Němců velikou roli. Byly pořádané poutě a procesí k posvátným uzdravujícím pramenům nebo studánkám a každá rodina měla nějaké své takové místo. V Krušných horách je mnoho vodních pramenů, potoků a potůčků. A právě o svátcích Velikonočních místní pořádali „Brunnenfest“, kdy zdobili své studánky a prameny smrkovým nebo jedlovým chvojím a řetězy z malovaných vajec. A v noci před Pašijovou sobotou byla padající rosa považována za zázračnou uzdravující.

Z těchto zvyků vyplývá jedna zcela zřejmá věc. Tito lidé žili v naprosté úctě a pokoře k Bohu a Přírodě. Nebylo by vhodné je následovat?

(redakce)

foto:Pixabay


Vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident
Lexie Ayers
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

The most complete solution for web publishing

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Podobné články