Méně známé typy plachetních lodí: Huker – zapomenutý typ válečné lodi s mohutnou silou

Doba, kdy majestátní plachetnice brázdily světová moře, je bohužel dávno pryč. Obchodní i válečné lodě, šířící slávu svých zemí po celém světě, byly ukázkou lidského umu a dovednosti. V 17. a 18. století byly velké, bohatě zdobené fregaty symbolem moci a prestiže svých panovníků. Světové oceány tak byly svědky nejen pyšné krásy, ale i zhouby, když se tyto krásky střetly v dobách válek a sporů.

Ačkoliv si to leckdo nemyslí, i tehdejší děla na černý střelný prach měla strašlivou ničivou sílu. Jen pro představu:
v roce 1588 se španělský král rozhodl potrestat vzpurnou Anglii za to, že opustila lůno katolické církve, a vyslal své loďstvo složené ze 130 lodí různých typů i stáří. Byly mezi nimi nové galeony, ale i starší karaky, karavely, hulky a další. Výprava, kterou posvětil i papež Sixtus V jako křížovou výpravu, však skončila pro Španěly katastrofou. Loďstvo, známé jako Grande y Felicísima Armada, bylo rozprášeno.

Za mnohé samozřejmě mohlo počasí, ale i anglická dělostřelba. Anglie tehdy nebyla námořní velmocí – disponovala jen několika válečnými loděmi a spoléhala na své zkušené korzáry, jako byli Drake, Hawkins, Frobisher a další. Proti španělskému loďstvu nasadili i upravená obchodní plavidla. Jednu z těchto lodí se podařilo britským archeologům nalézt na místě bitvy. Jednalo se o poměrně malou galeonu, která zřejmě podlehla dělostřelbě či jiné události. V útrobách vraku bylo nalezeno několik děl a vytvořena funkční replika jednoho z nich. Výsledky zkoušek byly překvapivé: dělová koule dosahovala dostřelu téměř dvou kilometrů a opouštěla hlaveň nadzvukovou rychlostí. Pro lepší představu – to rozhodně nebyla hračka.

Ale vraťme se zpět k méně známým typům válečných lodí. Už jsme si v našem miniseriálu představili snaubrigg a uzávěrovou fregatu. Dnes přichází na řadu huker.

Jak huker vypadal, kde se stavěl a k čemu sloužil?

Huker, někdy také psán jako hoker, byl typ lodě, který se objevil v průběhu 18. století v oblasti Severního moře a Baltu. Byl to skutečně zvláštní plavidlo. Proporce a tvar jeho trupu odpovídaly menší fregatě – a právě z ní konstrukčně vycházel. Tady ale podobnost končí.

Základem jeho konstrukce byla loď zvaná ketch, která se objevila koncem 17. století ve Francii a odtud se rozšířila do celé Evropy. Ketch byla v podstatě malá fregata, ze které byl odstraněn přední stěžeň.

Huker, stejně jako ketch, měl pouze dva stěžně – hlavní a besan. Přední stěžeň chyběl. Hlavní stěžeň byl třídílný a nesl hlavní plachtu, košovou plachtu a bramovou plachtu. K tomu byla ke stěžni připevněna vratiplachta. Besan byl dvoudílný a nesl rovněž vratiplachtu a košovou plachtu.

Zajímavostí byl velmi dlouhý dvoudílný čelen, na který se upínaly přední létavka, kosatka a přední stěhovka. Oplachtění tedy odpovídalo ketchi, ale trup svou konstrukcí připomínal fregatu.

Výzbroj hukeru byla rovněž velmi zajímavá – obvykle šlo o 10 až 12 děl střední ráže, kolem 12 liber. V některých případech byl na místě, kde by jinak stál přední stěžeň, umístěn masivní moždíř o ráži až 200 liber. V této konfiguraci se lodi říkalo bomb ketch a sloužila k pobřežní obraně i k ostřelování pozemních cílů a opevnění.

Délka trupu hukeru se pohybovala mezi 30 a 40 metry. Existovala ale i menší varianta zvaná huker-yacht, s trupem o délce kolem 20 metrů a zjednodušeným oplachtěním. Tyto menší verze již nebyly určeny k boji – buď nebyly vyzbrojeny vůbec, nebo měly jen několik otočných falkonetů. Sloužily především k obchodním účelům nebo k rybolovu.

— redakce
foto: archiv

Vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident
Lexie Ayers
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

The most complete solution for web publishing

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Podobné články