Kdo je skutečně Belial?

Slovo Belial se ve středověkých Židovských i křesťanských textech objevuje buď jako označení pro démona nebo zlovolnou entitu, či coby výraz odkazující na, dle mínění Hebrejců, bezcenné muže. Těmi v jejich očích byli všichni, jenž neuctívali jejich boha. Takové osoby ve své náboženské nesnášenlivosti označovali za bezcenné modloslužebníky.

Jméno Belial má tedy hebrejský původ, בְּלִיַּעַל Bəlīyyaʿal a jak již bylo výše řečeno, toto slovo je Hebrejci používané k charakterizaci ničemných nebo bezcenných jedinců. Etymologie slova Bəlīyyaʿal je často chápána jako „postrádající hodnotu“, ,,bezcenný.“ Přičemž vychází ze dvou běžných Hebrejských slov: beli- (בְּלִי,,bez-“) a ya’al (יָעַל „být hodnotný“). Někteří lingvisté dávají přednost překladu „bez jha“ ( Beli ol), „ať nemá žádné povstání“ nebo „nikdy nevstane“ ( Beli ya’al ). Tento překlad je ovšem méně častý. Pochopitelně záleží i v jakém kontextu se v textu vyskytuje.

V křesťanské Bibli je pak Belial zmiňován coby symbol zla a neřesti. Tento výraz v podobě idiomu rovněž označoval osoby páchající smilstvo, a to především ve Starém zákoně, kde se objevuje v souvislosti s hříchem a nepravostí. Celkem patnáctkrát se v písmu na různých místech vyskytuje idiom „synové Belial“ (בְּנֵֽי־בְלִיַּעַל beni beliyaal ), aby označoval bezcenné lidi, včetně modlosužebníků (Deuteronomium 13:2223), mužů z Gibeah, Judgeah, 1. 20:13), synové Eliho (1. Samuelova 2:12), Nábel a Šimei. V dalších dochovaných nebiblických textech je pak Belial popisován jako přímý protivník ,,Boha,“ mocný duch nebo démon, ale i jako anděl, který svádí lidi ke hříchu.

Velké množství nebiblických odkazů na Beliala najdeme i ve svitcích od Mrtvého moře objevených v Kumránu po Druhé světové válce v roce 1948. V těchto textech je Belial označován nejen jako vůdce Synů temnoty, ale právě i jako anděl. V dalších textech je přímo kontrastován se samotným ,,Bohem“. ,,Toto jsou Anděl světla a Anděl temnoty.“ Manuál disciplíny identifikuje Anděla světla jako samotného ,,Boha“ a Anděla temnoty jako Beliala. V těchto svitcích nalezneme vyprávění o snu Amrama, otce Mojžíše, který najde dva pozorovatele a ti o něj soupeří. Jedním z nich je právě Belial, který je popisován jako král zla a princ temnoty. S tímto označením Beliala se později můžeme setkat i v LaVeyově Satanské Bibli. Belial je také zmíněn ve Fragments of a Zadoki Work. Fragmenty se zmiňují o „třech sítích Belialu,“ jsou jimi smilstvo, bohatství a znečištění svatyně. V tomto díle je Belial někdy prezentován jako agent božího trestu a jindy jako rebel. Text tvrdí, že to byl Belial, kdo inspiroval egyptské čaroděje, Jochaneha a jeho bratra, aby se postavili Mojžíšovi a Áronovi. Fragmenty také říkají, že každý, kdo je ovládán duchy Belialu a mluví o vzpouře, by měl být odsouzen jako nekromant a čaroděj. Další dochované zmínky o Belialovi nalezneme v Testamentech dvanácti patriarchů. Zde ho autor textu povýšil na ,,Božího“ protivníka. Text má převážně duální charakter. Poměrně zajímavý je rovněž fragment textu v němž Joseph prorokuje, že až Izrael opustí Egypt, budou s ,,Bohem“ ve světle, zatímco Belial zůstane ve tmě s Egypťany. Tolik tedy k samotnému původu a významu jména Belial.

V novějších esoterických tradicích, například v okultismu či temném mysticismu, je Belial považován za velice mocného a významného démona v hierarchii chtonických bytostí. V jiných rukopisech je Belial titulován jako jeden z vládnoucích králů pekla. V satanistických textech je rovněž označován za jednoho ze čtyř korunních princů pekel, jenž vládne živlu země, a který umožňuje svým stoupencům přístup k hlubší moudrosti a osobní transformaci. V tradici temné gnose je pak Belialovo jméno chápáno jako jedna z možných cest přinášející duchovní prozření čili osvícení. V Gnostickém bratrstvu pramene čisté nevázanosti mezi jeho členy, takzvanými Voltižéry převládá přesvědčení, že jméno Belial odkazuje k několika temným mysteriím a je tak klíčem k jistým utajovaným mystickým cvičením. Význam slova Belial „ postrádající hodnotu“, ,,bezcenný“ je v učení Gnostického bratrstva pramene čisté nevázanosti chápán následovně: ,,postrádající hodnotu“ má tedy nulovou hodnotu! Tím Belialovo jméno nepřímo odkazuje k tak zvaného stavu nula. Jedná se o dosažení vnitřní rovnováhy a absolutního klidu. Nula je dokonalé a zcela výjimečné číslo, které odkazuje k mimořádnému duchovnímu stavu. Tento mystický prožitek je doslova provázaný s hlubokým uvědomováním si své vlastní bezprostřední existence. Tady a teď. Já jsem Já. Já jsem nula a nula je mnou. Toho lze v Bratrstvu dosáhnout několika odlišnými způsoby. Vždy však za pomoci Belialských mysterií. Buď skrze absolutní uspokojení všech ,,neřestí“ a žádostí jenž jsou přisuzovány právě Belialovi a po nichž Voltižér prahne. Nebo za pomoci duchovních cvičení ze zemí a zemským živlem, kterému vládne právě Belial. Voltižéři využívají osobitým způsobem obě tyto metody. Oblíbená je mezi nimi zejména technika tak zvaného Uzemnění, kterou dlouhodobě propaguje gnostický biskup Tau-Liborius. Jedná se o pravidelnou chůzi v přírodě, během která se Voltižér chodidly přímo dotýká země. Je tedy bosý. Pokud se během této aktivity plně koncentruje na její Belialskou spirituální podstatu a současně dokáže i zcela procítit svůj kontakt se zemí, dojde u něj po určité době k duchovnímu zakotvení. Uzemnění v duchovním smyslu znamená, že Voltižér není rozptýlený myšlenkami nebo emocemi, ale je ,,pevně stojící nohama na zemi v dokonalé rovnováze“ v přítomném okamžiku a je současně propojený s vlastím nevědomím. Toto vědomé propojení těla, mysli a ducha s chtonickou říší Beliala, lze ještě umocnit dechovým cvičením a jistou zapovězenou formou meditace. Tím Voltižér získává takřka nadlidské schopnosti, které korespondují s živlem země. Mezi ně patří například schopnost zvýšené regenerace organismu a pochopitelně i nadstandardní fyzická síla. Takto nabyté schopnosti členové Gnostického bratrstva pravidelně využívají v každodenním životě.

V současnosti Belial ve své spirituální formě poskytuje svým následovníkům stabilitu, sílu, odhodlání, cílevědomost, harmonii a klid. Je vskutku pozoruhodné, jak odlišný může být pohled na to, kdo Belial je a co symbolizuje. Zatímco středověcí učenci mu přisuzovali pouze záporné vlastnosti, ti současní v něm spatřují spíše pozitivní sílu plnou nesporných kvalit. Stal se symbolem osobní síly, která vede k dosažení individuálních cílů jednotlivce. Ten se díky ní stává stejně jako Belial pánem svého vlastního osudu. Belial je tedy ztělesněním moci, která je k dispozici těm, jenž se rozhodnou jít svou vlastní individuální cestou nezávislosti, svobody a odporu proti falešným autoritám. Belial stojí a vždycky stál na straně svobodného jednotlivce. V opozici proti náboženským, politickým nebo jiným formám útlaku a kontroly.

Autor Tau-Paulus

foto: Archiv redakce



Vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident
Lexie Ayers
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

The most complete solution for web publishing

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Podobné články