„Čerte, pojď si pro mne!“ ozývalo se dříve v ulicích plných dětí, po čemž následoval jejich křik, jak je čert vzal za slovo. To není výjev z hororové komedie, ale realita kulturní tradice, kdy v předvečer svátku Svatého Mikuláše, se na ulicích objevily tři postavy: Mikuláš, anděl a čert, které přišly hlavně za dětmi. Ty hodné děti se mohou těšit na drobné dárky, většinou sladkosti a ty zlobivé na uhlí a syrové brambory. Zároveň riskují, že si čerti odnesou do pekla. V dnešní době jsou však ulice prázdné. Děti buď nemají zájem, nebo je spíše rodiče nechtějí pouštět.
Mikuláš se narodil mezi lety 280-286 n.l. ve městě Patara v římské provincii Asia do řecké křesťanské rodiny. Jelikož je tento světec považován za patrona rybářů a námořníků, usuzuje se, Z toho, že se stal patronem rybářů a námořníků, bývalo odvozováno, že by mohl být původně povoláním rybář či námořník, ovšem pravda je, že jeho rodina se zaobírala obchodem s komoditami souvisejícími s mořem. Mikuláš byl velmi zbožný a po smrti otce se držel Kristova doporučení a svůj majetek rozdal chudým. Kolem roku 300 n.l. se stal v Myře (nyní Demre v Turecku)biskupem ranné křesťanské církve.
Kult svatého Mikuláše se postupně rozšířil do celé Evropy a v současné době je patronem Ruska.
Tradice spojené s Mikulášovou osobou jsou velmi pestré, i když jsou v podstatě velmi podobné. Základ je rozdávání dárků dětem, jako připomínka rozdání majetku chudým. V západních zemích se stal předobrazem Santa Clause. Santa Claus však nemá atributy a oděv českého Mikuláše, ale je oblečen do červeno-bílého oděvu, červeno-bílé čepice a vysokých holínek.
V Čechách a na Slovensku je v dnešní době při tzv. mikulášské nadílce Mikuláš představován v biskupském oděvu s dlouhým bílým vousem. S anděly a čerty obchází domácnosti s dětmi. Mikuláš s anděly podarovává děti, utěšuje a poskytuje ochranu těm, které se staly pro své dětské hříchy obětí čertů. Ti se zase starají o strašení a varování.
Dříve však to vypadalo trochu jinak. Místo čerta chodil s Mikulášem obecní policajt, anděl přibil až v poslední době.
Mikuláš v tradiční podobě chodí též v Nizozemsku kde je označován jako Sinterklass. Oblečen je stejně jako u nás, ale místo čerta a anděla jej doprovází Zwarte Peit nebo-li Černý Petr. Sinterklass vlastní červenou knihu, do které si zapisuje jména dětí a jejich dobré skutky, či prohřešky.. Černý Petr má jutový pytel, v němž mohou zlobivé děti skončit. Bohužel je tato tradice v ohrožení, jelikož lidskoprávní aktivisté tvrdí, že se jedná o skrytý rasismus. Tvrdí, že Černý Petr je ve služebném postavení pro svou barvu pleti a že je to pozůstatek koloniálního smýšlení.
Celkově je Mikuláš jakousi přípravou na Vánoce, kdy se nerozdávají příliš hodnotné a trvalé dary, ale spíše jen nějaké pamlsky nebo malé dárky pro štěstí, však v době, ze které tento zvyk pochází, tedy v době kdy byly podobné laskominy a některé druhy ovoce méně dostupné, toto bylo oceňováno více než dnes. Ve všech dobách v této tradici však šlo především více o zážitek než o dary.
(redakce)
foto: Josef Lada