Jsou vlkodlaci mýtus nebo realita?

Úplňkové noci přinášely našim předkům často úzkostné stavy. Podle pověstí se v tento čas po nocích toulala pradávná hrůza. Psi vyváděli a jejich děsuplné vytí se neslo krajem. Co tak jitřilo jejich emoce? Čeho se i lidé báli? Co byla ta pradávná hrůza?

Nejen ve středověké Evropě, ale i v dobách starověku znali lidé bytosti, které se podobaly vlkům.

Vlkodlak či lykantrop je v evropských legendách člověk měnící se ve vlka, případně v hybrid člověka a vlka. Příčina tohoto statutu bývá různá, například kletba, specifické okolnosti narození nebo pokousání jiným vlkodlakem.

Nejstarší doklady o víře v lidi měnící se ve vlky pochází z antiky. V raném novověku byli vlkodlaci spojováni s čarodějnictvím a existují případy lidí, kteří byli zvláště ve Francii, Švýcarsku a Německu v 16. a 17. popraveni jako údajní vlkodlaci, například Peter Stumpp. Později v gotickém románu 19. století jsou prezentováni také zpravidla negativně. Později se vlkodlaci objevovali zpravidla ve fantasy a hororu a vznikl současný populární obraz vlkodlaka jako bytosti bojující s upíry. Ovšem to je jen literatura.

Nejstarší písemné doklady o lidech měnící se ve vlky pochází z antického Řecka. Hérodotos se zmiňuje o skytském kmeni Neurů.

„Neurové se spravují zvyky skythskými. O jednu generaci před Dareiovým válečným tažením se jim stalo, že museli celou svou zemi opustit pro množství hadů. V jejich zemi totiž bylo hadů mnoho a ještě více jich na ně přišlo z vnitrozemských pustin, takže v tísni opustili svou vlast a bydlili společně s Budíny. Zdá se, že jsou tito lidé čarodějníky. Skythové a Řekové, kteří ve Skythii bydlí, o nich říkají, že se jednou za rok každý Neur promění na několik dní ve vlka a potom se zase vrací ke své podobě.“

I v řeckých bájích existuje pověst o králi Lykáónovi, který pozval bohy na večeři. Aby vyzkoušel jejich vševědoucnost , tak jim k jídlu předložil maso svého syna. Samozřejmě že Dia ani další pozvané bohy neošálil a tak jej Zeus to potrestal proměnou ve vlka.

V germánských zemích je vlkodlak nazýván werewolf. Tento název poprvé zmiňuje v 11. století Burchard z Wormsu a Bertold z Řezna ve 13. století.

V pohanském světě starých Germánů se hlavně ve Skandinávii mluví o vlkodlacích úlfhéðnar. Válečníci ve vlčí kůži bojující v transu spojovaném s Ódinem stejně jako berserkové. Ze středověku také pochází doklady o slovanských a baltských vlkodlacích, přičemž jsou tato etnika s vlkodlaky spojena i v severských pramenech.

Také v keltském prostředí se dovídáme o vlkodlacích. Bohužel záznamy jsou až ze středověku, Bretaňská romance Bisclavret vlkodlaka popisuje jako nevinnou oběť kletby. Podobný obraz nabízí i francouzský rytířský román Guillaume de Palerne. Ze severoitalského Friulska zase pochází středověké zprávy o benandantech, vlkodlacích chránících lidi proti čarodějnicím. Poslední z nich byl benátskou inkvizicí zadržen roku 1629. Ještě v 19. století se ale v sousedním Slovinsku objevovaly pověsti o bílém vlkodlaku, který bojuje s čarodějnicemi a démonickými bytostmi.

Negativní obraz divokého a zuřivého vlkodlaka se objevil v období, kdy církevní moc likvidovala pohanské kulty, a hlavně pak v s představou zlovolných čarodějnic.

Čaroděje měnící se ve vlky zmiňuje například Formicarius německého teologa Johanna Nidera z 30. let 15. století a během čarodějnických procesů ve švýcarském kantonu Valais probíhajících v letech 1428 až 1447 se obvinění přiznávali že na sebe brali podobu vlků a napadali dobytek. Roku 1589 byl lámán kolem Peter Stumpp, který podle doznání na mučidlech vraždil ve vlčí podobě. Za vlkodlaka se považoval také livonský stařec Thiess vypovídající v roce 1692 před soudem kvůli obvinění z modloslužebnictví, byl však pouze zmrskán a postaven na pranýř. Ještě roku 1863 se argumenty spojené s lykantropií objevily u soudu se španělským sériových vrahem a údajným kanibalem Manuelem Blanco Romasanta.

Věda vysvětluje vlkodlactví nebo-li lykantropii jako nesmysl, nebo maximálně jako duševní poruchu. Ovšem, proměna ve vlka je přeci nesmysl. Jako vždy je ovšem ignorován fakt, že zprávy o vlkodlacích jsou nejen z Evropy, ale i z jiných kontinentů. Tento fakt již vědci ale vysvětlit odmítli a mávli nad tím rukou.

Podle pověstí se vlkodlakem může stát člověk i magickým obřadem. Na internetu na různých blozích jich najdeme spoustu, ovšem vždy mají jeden háček. Nejsou dokončené, či tam chybí nějaká velmi zásadní informace, takže jsou vlastně nepoužitelné. I když… I špatně provedený obřad je obřad a může něco způsobit. Problém je, že nevíme co.

„Všichni říkají, že vlkodlaci jsou nesmysl. Problém je, že já jednoho viděl,“ svěřuje se nám Pavel Mareček z Prahy.

„Bylo to v době, kdy jsem jezdil na vandry. Bylo to na Brdech na prodlouženém vandru. Seděli jsme u ohně parta kamarádů, a jak už to tak bývalo, hrálo se na kytaru, povídalo. Byla tam s námi holka, které říkali Vlčice. Myslel jsem si, že to bylo protože nosila pás z vlčí kůže. Prý ho měla z Karpat.

Byl pátek a bylo všechno v pohodě. Vlčice byla fajn holka a byla hezká, tak do ní začal Pete, což byl můj brácha, dělat. Jenže v noci z neděle na pondělí se stalo něco divného. Celý večer se mazlila s tím svým pásem a byla taková roztěkaná a nevrlá. Pete to nechápal. Vztahoval to na sebe, tak na ní pořád naléhal a snažil se jí hladit po vlasech a tvářích. Najednou vylítla, chytla ho za ruku a kousla ho tak, že mu začala téct krev. To ji úplně rozběsnilo. Vyrazila do tmy lesa a zmizela tam. Problém byl, že Pete, když se vzpamatoval z toho úleku, tak si to ovázal šátkem co měl na krku a vyrazil za ní. Mraky se roztrhly a les prosvítil Měsíc.

Tu noc jsme nespali. Bylo nám z toho nějak divně. Nechápali jsem, co to do té holky vjelo, že Petemu tak ublížila a hlavně kam běžela. Ani Pete se nevracel. A navíc to vytí. Takové jsme tam nikdy neslyšeli a ani nikde jinde. Nakonec jsme vyrazili ty dva blázny hledat.

Dodnes Peteho nikdo nenašel. A ani Vlčici jsem již nikdy neviděl. Někdo říkal, že oba utekli za kopečky, jenže v Československu to už vřelo. Revoluce vypukla pár dní na to. Jsem přesvědčen, že mého bratra někde zabila. Mimochodem, až doma jsem zjistil, že v neděli v noci byl úplněk.“

Součástí jedno z rituálů na přeměnu ve vlka je použití vlčí kůže. Člověk toužícím se stát toto bytostí měl mít u sebe vlčí kůži, určitou směs bylin a na odlehlém místě provést rituál. K dalším proměnám mu pak stačila již jen ta kůže. Přesně jako měla ona dívka.

(redakce)

foto: pixabay

 

 

Vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident
Lexie Ayers
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

The most complete solution for web publishing

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Podobné články