HMS Repulse – slavný bitevní křižník a jeho tragický konec

Armáda se vždy potýkala s nedostatkem peněz. Vlády nerady vydávaly velké částky na zbrojení či inovace. To byl mimo jiné důvod, proč se opakovací pěchotní zbraně začaly prosazovat až v druhé polovině 19. století, přestože existovaly už o dvě stě let dříve. Nejdražší složkou armády bylo tradičně námořnictvo. Velké jednotky, jako byly silně pancéřované bitevní lodě, sice ukazovaly moc daného státu a měly obrovskou ničivou sílu, ale byly zároveň mimořádně drahé na stavbu i provoz. Proto se hledala cesta, jak stavět lodě podobně silné, ale přece jen levnější. Tak vznikl bitevní křižník.

Bitevní křižník představoval mezistupeň mezi křižníkem a bitevní lodí. Kombinoval těžké dělostřelectvo bitevních lodí s vysokou rychlostí křižníků, ovšem na úkor pancéřování. Jeho koncepce se objevila již před první světovou válkou a vycházela z několika předpokladů. Bitevní křižník měl být schopen samostatného působení v nepřátelských vodách, kde měl ničit křižníky, útočit na obchodní lodě, provádět průzkum či blokovat pobřeží. Díky své výzbroji mohl čelit i bitevním lodím, nad nimiž měl převahu v rychlosti. Ve svazech měl poskytovat palebnou podporu těžším jednotkám.

Existovaly dvě koncepce – britská a německá. Britský admirál John „Jacky“ Fisher, považovaný za otce britské koncepce, razil heslo, že nejlepší pancíř je rychlost. Tato myšlenka však přinesla slabé pancéřování paluby a muničních komor, což se tragicky projevilo například při zkáze HMS Hood, který v souboji s Bismarckem explodoval po zásahu muniční komory. Němci naopak prosazovali vyváženější konstrukci – jejich bitevní křižníky byly daleko lépe chráněné, ovšem na úkor výzbroje. Například Scharnhorst a Gneisenau nesly hlavní děla ráže 280 mm, zatímco britské bitevní křižníky už měly ráži 380 mm.

Stavba a technické parametry

Jedním z typických zástupců této třídy byl britský bitevní křižník HMS Repulse. Patřil do třídy Renown a byl postaven během první světové války. Kýl byl položen 25. ledna 1915, na vodu spuštěn 8. ledna 1916 a do služby vstoupil 18. srpna 1916.

Loď měla celkovou délku 242,1 m, šířku 27,4 m a maximální ponor 9,1 m. Její výtlak činil 26 854 dlouhých tun při normálním zatížení a 31 592 tun při plném. Parní turbíny Brown-Curtis s přímým pohonem byly navrženy na výkon 112 000 koňských sil (84 000 kW), což by jí umožnilo dosáhnout rychlosti 32 uzlů. Během zkoušek v roce 1916 dosáhla výkonu 118 913 koní (88 673 kW) a rychlosti 31,73 uzlů. Normálně přepravovala 1 000 tun topného oleje, maximálně 4 289 tun. Při plné kapacitě mohla plout rychlostí 18 uzlů na vzdálenost 4 000 námořních mil.

Slabinou Repulse bylo pancéřování. Hlavní výzbroj tvořilo šest děl ráže 381 mm ve třech dvoudělových věžích. Doplňovalo je 17 děl ráže 102 mm a torpédomety. Boky kryl pancíř o síle 152 mm, paluby 64 mm. Součástí výbavy byl i hydroplán určený k průzkumu.

Služba v první světové válce a mezi válkami

Do první světové války zasáhla Repulse pouze v jediné větší akci – druhé bitvě u Helgolandské zátoky. Mezi válkami prošla dvěma rozsáhlými rekonstrukcemi. První, ve 20. letech, posílila pancéřování a přinesla menší úpravy, zatímco přestavba ve 30. letech byla důkladná a modernizovala celou loď.

Repulse doprovázela slavný bitevní křižník Hood při cestě kolem světa v letech 1923–1924. Později, během španělské občanské války (1936–1939), chránila mezinárodní lodní dopravu.

Druhá světová válka, Force Z a konec u Malajska

Na počátku druhé světové války HMS Repulse byla součástí eskadry bitevních křižníků Home Fleet. Hlídkovala u norského pobřeží a v Severním moři a hledala německé lodě, a také v prvních několika měsících války prosazovala námořní blokádu Německa. Koncem října byla s letadlovou lodí Furious převelena do Halifaxu, aby chránila konvoje a pátrala po německých nájezdnících. Repulse a Furious vypluly z Halifaxu 23. listopadu, aby hledaly německý bitevní křižník Scharnhorst poté, co potopil pomocný křižník Rawalpindi, ale Repulse byla poškozena v bouři a byla nucena se vrátit do přístavu. Repulse poté doprovázela konvoj, který přivezl většinu 1. kanadské pěší divize do Británie od 10. do 23. prosince 1939, a byla převelena k Home Fleet. V únoru 1940 doprovázela letadlovou loď Ark Royal při marném pátrání po šesti německých lodích, které se probily z Viga ve Španělsku.

Na podzim 1941 rozhodl Winston Churchill o vyslání rychlých lodí do Singapuru, aby odradily Japonce od agrese. Repulse dostala rozkaz doplout do Kolomba na Cejlonu, kde se měla spojit s novou bitevní lodí Prince of Wales a letadlovou lodí HMS Indomitable. Ta však najela na útes v okolí Jamajky a tak se eskadra musela obejít bez ní. HMS Repulse, Prince of Wales a doprovodné torpédoborce tak vytvořily tzv. Force Z, která dorazila 2. prosince 1941 do Singapuru. 7. prosince Japonci zaútočili na Pearl Harbour a o tři dny později na americké pozice na Filipínách.

Večer 8. prosince se Force Z vydala zničit japonské vojenské konvoje a zabránit Japoncům se vylodit v týlu britské armády v Malajsku.

Force Z spatřila odpoledne 9. prosince japonská ponorka I-65 a později odpoledne byly britské lodě lokalizovány hydroplány z několika japonských křižníků. Admirál Sir Tom Phillips se rozhodl operaci zrušit, protože Japonci byli nyní ve střehu. Skupina Z se večer otočila poté, co se pokusila Japonce oklamat, že míří do Singory. V 00:50 10. prosince admirál Philips přijal zprávu o nepřátelském vylodění v Kuantanu a odpovídajícím způsobem změnil kurz tak, aby dorazil krátce po úsvitu.

Posádka další japonské ponorky I-58 spatřila Force Z v 02:20, nahlásila svou polohu a vypálila pět torpéd, která všechna minula cíl. Na základě této zprávy Japonci před úsvitem vyslali 11 průzkumných letadel, aby Force Z lokalizovaly. O několik hodin později bylo vypuštěno 86 bombardérů z 22. letecké flotily se základnou v Saigonu, které nesly bomby a torpéda. Posádka průzkumného bombardéru Mitsubishi G3M spatřila Brity v 10:15 a podala o tom zprávu. Pilot dostal rozkaz udržovat kontakt a vysílat směrový signál, který by ostatní japonské bombardéry mohly následovat.

První útok začal v 11:13, kdy byly z osmi bombardérů G3M z výšky 3 505 m shozeny 250kilogramové bomby. Bitevní křižník byl zasažen dvěma bombami a poté třetí, která pronikla hangárem a explodovala na obrněné palubě pod ním. To způsobilo řadu obětí a poškodilo hydroplán, který byl následně shozen přes palubu, aby se odstranilo nebezpečí požáru. Protiletadlová palba poškodila pět japonských bombardérů, dva tak těžce, že se okamžitě vrátily do Saigonu. V následných útocích se Repulse díky schopnému vedení svým kapitánem Billem Tennantem podařilo vyhnout 19 torpédům i zbývajícím bombám z G3M. Dělostřelci na Repulse sestřelili dvě letadla a osm dalších těžce poškodili. Repulse však byla následně zasažena synchronizovaným klešťovým útokem 17 torpédových bombardérů Mitsubishi G4M a zasažena čtyřmi nebo pěti torpédy v rychlém sledu, což se ukázalo jako osudné. Ve 12:23 se HMS Repulse silně naklonila na levobok, rychle se převrátila a následovala HMS Prince of Wales, která se potopila po zásahu torpédy. Na Repulse zahynulo 508 členů posádky. Torpédoborce Electra a Vampire zachránily přeživší, včetně kapitána Tennanta.

Tato tragická událost byla zlomová v dějinách námořního válčení – šlo o první velké bitevní lodě potopené čistě leteckým útokem na moři, což názorně prokázalo změnu v povaze moderní námořní války a nutnosti letecké ochrany pro hladinová plavidla.

Památník

Vrak HMS Repulse leží v hloubce 56 metrů nedaleko malajského pobřeží a má status „Protected Place“ pod britským zákonem o vojenských pozůstatcích. Přesto se stal terčem nelegálních sběračů kovů, protože železo z vraků potopených před zahájením testů jaderných zbraní není kontaminováno a využívá se v medicíně.

Dnes už bitevní křižníky jako třída neexistují. Někdy jsou za jejich nástupce považovány moderní raketové křižníky, například sovětská třída Kirov, ale v klasickém pojetí bitevního křižníku už nikdy žádné nové lodě nevznikly.

(redakce)
foto: wikipedia

Vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident
Lexie Ayers
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

The most complete solution for web publishing

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Podobné články