Slunce jako božstvo

Slunce. Hvězda která dává naší planetě světlo a teplo a s tím vším i život. Slunce provází lidstvo od úsvitu věků. Lidé brzy vypozorovali pravidelnost slunečních cyklů, jeho východy a západy, polední kulminaci.

Staré civilizace podle slunce určovaly své kalendáře a měření času. Slunce se také stalo bohem. Symbolizovalo vesmír, mužský božský princip. Ve starých náboženských kultech sluneční božstvo zpravidla splývá s laskavým nejvyšším bohem, který je zároveň stvořitelem. Často bylo Slunce označováno za oko nejvyššího boha. Ve slunečních kultech bylo sluneční božstvo často chápáno i jako průvodce mrtvých – psychopomp. V archaickém myšlení Slunce každou noc prochází podsvětím bez toho aby zemřelo. V důsledku toho má ambivalentní povahu, přivádí mrtvé do podsvětí a zároveň je z něj vyvádí.

I když je dnes uctívání slunce často považováno za archaickou záležitost a lidé oddaní těmto kultům jsou historiky považování za primitivní, ve skutečnosti šlo o důmyslný, hrůzu nahánějící systém uctívání, který svými velkolepými obřady oslovuje lidské smysly a upoutává mysl doposud. Tento systém se přenáší z jedné generace na druhou a dnes tvoří základ všech náboženství, ať už jsou to přírodní animismus, či buddhismus, hinduismus a křesťanství, zejména jeho katolická obdoba. Uctívání slunce dosahuje své nejvyšší formy v tajemstvích katolicismu. I když se daná jména změnila, systém uctívání zůstal stejný.

V evropské tradici bylo uctívání Slunečních bohů velmi rozšířené. Jména jako Hélios, Hor, Mithra, Sol nejsou nikomu neznámá. Jméno řeckého boha slunce Hélia dokonce je jedno z pojmenování Slunce, stejně tak jméno nordické bohyně Sol.

Uctívání Slunce se přeneslo i do současnosti. V podstatě křesťansko – římská tradice je solární. Na křesťanských obrazech je často zobrazováno boží oko. Jedná se o symbol Horova oka, což je mnohovýznamový staroegyptský posvátný znamení spojované s bohem Horem. V základní podobě jsou mu přisuzovány dva rozdílné významy: jednak je součástí usirovského mytologického okruhu, v němž Hor ztratil při bojích se Sutechem své oko, jednak je kosmologicky v souvislosti s pojetím Hora jako nebeského boha chápáno jako kosmické těleso (Slunce a Měsíc). Vedle toho bylo užíváno také jako matematický symbol.

Sluneční cykly východu a západu určovaly počátek a konec dne. Dříve den začínal západem slunce. Tento systém byl u nás zrušen v období 16. století a nahrazen tzv. německým časem, který užíváme doposud. Den končí o půlnoci a také o půlnoci začíná.

Přesto v nás staré počítání času zůstalo. Dodnes slavíme Štědrý večer, který je vlastně oslava prvního svátku vánočního, ale v předvečer. Stejně tak Mikuláš s čertem také chodí večer před svátkem sv. Mikuláše. Stejně tak to je i s dalšími svátky, které navíc byly původně pohanské. Například Samhain, nebo Beltine které, sice pod jinými názvy, slavíme dodnes. A opět v předvečer ať už Svátku všech svatých, nebo Prvního máje, kdy vlastně začínalo období tepla a léta.

Již jsme řekli, že uctívání Slunce se promítlo i do samotného křesťanství. Například kostely jsou orientované ve směru východ – západ, kdy ze západní strany je vchod a na východě je umístěný oltář. Boží (Horovo oko) je malováno na místo Slunce. Ve staré tradici se bůh slunce Nimrod vrhl do vod Eufratu aby se znovu zrodil z lůna matky aby byl uctíván jako spasitel. Podobnost s křesťanskou tradicí Ježíše Krista je více než podobná.

V Indii sluneční periodu reprezentuje starověký cyklus dne. Ráno je Slunce Bráhmou, v poledne Šivou a večer Višnou. V noci slunce spočívá v lůně oceánu v temnotě podsvětí kam Sluneční bůh odchází po své večerní smrti a odkud se ráno opět zrodí. Opět je zde obdoba s Ježíšem, který zemřel aby se znovu zrodil v novém těle.

V dávných dobách byl v Babylonu uctíván bůh ryb Dágon. V jeho jménu se pojí jména dvou bohů. Dag – ryba a On – Slunce. A opět, tento bůh se vrhl do vod lůna, aby se znovuzrodil. Jeho kněží používali odění které rybu imitovalo. Představitel jeho kněží – velekněz a zároveň vládce byl považován za vtělení tohoto boha. Byl považován za neomylného a říkali mu „Vaše svatosti“. Národy, které byly Babylonu podřízené musely při setkání této osobnosti políbit prsten. A máme zde opět propojení do současnosti.

Římský biskup (papež) si nárokuje stejné atributy moci a tituly až do dnešního dne. Oděv biskupů, arcibiskupů a i samotného papeže je odvozený od oblečení původních starozákonních kněží. A ti na sobě opět nosí „rybí oděv“ jako nosili kněží boha Slunce – Dagona. A při setkání se opět líbá prsten. Je to jen náhoda?

(redakce)

 

foto: Miroslav Neumaier – Tvoje příběhy

Vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident
Lexie Ayers
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

The most complete solution for web publishing

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Sdílet tento příspěvek:

Podobné články